Játékszabályok

1. Temperamentumok Viadala – 2-10 fő (versengő játék)

Játék célja: Minél több ütközetet megnyerni és gyűjteni a kártyákat. Okosan küldd Viadalba a legjobbjaidat, hogy elnyerhesd a Viadalkirály címet!

Előkészület: Létszám függő, hogy összesen hány KARAKTER kártyára lesz szükségetek, ezért véletlenszerűen vegyetek ki a pakliból:

  • ha 3-an játszatok 1 lapot,
  • ha 4-en játszatok 2 lapot,
  • ha 7-en játszatok 3 lapot,
  • ha 5-6-9-10-en játszatok 4 lapot,
  • ha 8-an játszatok 6 lapot.

A két Jolly Joker maradjon a pakliban.

  • Keverés után a leghatározottabb játékos osszon, magától balra haladva, mindenkinek 5-5 KARAKTER kártyát. Ezeket a lapokat tartsátok a kezetekben, ne mutassátok egymásnak. Ők lesznek az induló csapatok, akikkel egymással VIADALRA léptek. A megmaradt paklit fejjel lefelé fordítva helyezzétek az asztalra.
  • A kis KATEGÓRIA kártyákat szintén keverjétek össze és rakjátok a kártyapakli mellé lefordítva.
  • Csapjatok fel egy KATEGÓRIA kártyát, és a kártyán szereplő KATEGÓRIÁBAN („fegyvernemben”) kezdjétek meg az első VIADALT. pl.: majré
  • Az a játékos kezdi a viadalt, akinek először osztottak, úgy hogy egy olyan KARAKTERT küld párbajba, akivel vélhetően az adott KATEGÓRIÁBAN megnyeri az első ütközetet.
  • Mindenkinek kötelező a felcsapott kategóriában nagyobbat raknia az asztalon lévőknél. Amennyiben nincs nála nagyobb értékű lap, bármit rakhat, taktikázhat is. A JOLLY JOKER KÁRTYÁK mindent visznek és bármikor bevethetőek.
  • Döntetlen esetén már csak az egyenlő magas értékű KARAKTEREK küzdenek meg újra egymással egy újabb párbajban. Húzzatok egy másik KATEGÓRIA kártyát és vizsgáljátok meg melyik KARAKTER jobb benne. Akinél ez az érték nagyobb, az nyeri az egész ütközetet és viszi az összes lapot.
  • Minden kört követően húzzatok 1-1 KARAKTER lapot a közös pakliból. Mindig az a játékos kezdi a következő ütközetet, aki az előző kört elvitte, először felcsap egy KATEGÓRIA kártyát és annak megfelelően rak KARAKTER lapot. (Mindig az óramutató járásával megegyező irányba következnek a játékosok.)
  • A KATEGÓRIA kártyákat folyamatosan keverjétek újra.
  • Ha a KARAKTER kártyák az asztalról és a kezekből is elfogynak a játék véget ér.
  • Az lesz a Viadalkirálynő/Viadalkirály, aki a legtöbb ütközetet nyeri, azaz akinél több lap van a játék végén.

2. Ütős 5-ös – 3-6 fő (versengő játék)

Játék célja: Céltudatos csapatalkotás. Legyen a tiéd a legszínesebb, legütősebb 5 fős csapat!

Előkészület – csapatok alkotása:

Jolly Joker nem játszik, ezt a 2 lapot vegyétek ki a pakliból.

  • Az asztal közepén fordítsatok fel 3-mal több KARAKTER kártyát, mint ahányan vagytok.
  • Az óramutató járásával megegyezően haladva mindenki válasszon egy KARAKTERT a csapatába. A kört a legszótlanabb játékos kezdje.
  • Amikor mindenki választott, töltsétek vissza a hiányzó helyeket és újra induljon a választás úgy, hogy legszótlanabb játékostól balra ülő kezdjen. Ismételjétek meg ezt addig, míg mindannyitoknak 5 lap lesz a kezében. A választott lapokat ne mutassátok egymásnak.
  • Ha végeztetek, rakjátok el az asztalon lévő megmaradt lapokat, és a kis KATEGÓRIA kártyákat lefele fordítva tegyétek az asztal közepére.

Induljon a játék:

  • Csapjatok fel egy KATEGÓRIA kártyát, és küldjétek be az adott KATEGÓRIÁBAN a legerősebbnek vélt KARAKTEREKET. A kört a legmagasabb értékű lap viszi. Passzolni ér, nem kötelező rakni. Az egyes KATEGÓRIÁKRA jellemző értéksávot a KATEGÓRIA lapokon látjátok.
  • Akik részt kívánnak venni ebben az ütközetben, lefordítva nyújtsák ki a lapjukat az asztal közepe felé, és egy megadott jelre, egyszerre fordítsák meg a kártyákat.
  • Döntetlen esetén az egyenlő magas értékű KARAKTEREK küzdenek meg újra egymással egy újabb párbajban. Húzzatok egy másik KATEGÓRIA kártyát és vizsgáljátok meg, hogy abban melyik KARAKTER jobb. Akinek ez az érték nagyobb, az nyeri az egész ütközetet, és viszi az összes lapot.
  • Ez a pörgős játék akkor ér véget, ha valamely játékosnak elfogytak a kezéből a lapjai. Az nyer, aki előtt a legtöbb lap van az asztalon ebben a pillanatban. Természetesen lehet több győztes is.

3. Együtt vállalás – 4-6 fő (együttműködő játék)

Játék célja: Felelős vállalások, közös győzelem vagy közös bukás. Csak rajtatok áll!

Jolly Joker nem játszik, ezt a 2 lapot vegyétek ki a pakliból.

  • Először a legviccesebb játékos legyen az osztó. A tőle balra ülővel kezdve, mindenkinek osszon 5 KARAKTER lapot.
  • A KATEGÓRIA kártyákat fejjel felfelé terítsétek ki az asztalra.
  • Közösen válasszatok ki összesen 5 KATEGÓRIÁT, aszerint, hogy ki melyiket vállalja be, amiről a kezében lévő lapokon szereplő értékek alapján úgy gondolja, hogy jó eséllyel elviszi. Az egyes KATEGÓRIA értékek skáláját a KATEGÓRIA lapokon láthatjátok. Mindenki húzza maga elé a vállat KATEGÓRIA lapját. Nem kötelező vállalni, mindenki a lapjai alapján felelősséggel döntsön.
  • Amennyiben többen szeretnétek bevállalni ugyanazt a KATEGÓRIÁT, abban az esetben érveljetek magatok mellett, győzzétek meg a másikat, miért legyen tiéd az adott KATEGÓRIA. Tilos bármilyen konkrét információt adni a kártyán szereplő adatokról. Ne feledjétek, a cél nem egymás legyőzése, hanem a vállalásotok együttes teljesítése.
  • A legviccesebb játékostól balra, az első vállalást tett játékos kezd, ezután mindig a kört vivő játékos jön a következő körrel (ha van vállalása). Amennyiben neki nincs vállalása, úgy a tőle balra ülő, vállalással rendelkező következő játékos jön.
  • Kötelező nagyobbat tenni. Döntetlen esetén is a vállalást tevőé az ütés.
  • Csak együtt, összefogva nyerhettek! Törekedjetek arra, hogy csapat szintén, minél több vállalásotok teljesüljön.

 

Csapatmunka minősége a sikeres vállalások tükrében

0 – “Talán még nem igazán sikerült egymásra vagy a játékra hangolódni. Érdemes lehet erről beszélgetni. Még néhány kör, és tutira nektek is meglesz az 5/5.”

1 – “Egy már megvan, de a teljes összhang úgy tűnik még várat magára. Járjatok utána a miérteknek, és adjatok esélyt egy újabb körnek.”

2 – “Ez már majdnem a fele! A másik 3 kapcsán megvan min mentetek félre? Tisztázzátok ki, hisz lassú, kikövezett út vezet a közös győzelemhez.”

3 – “Több mint a fele vállalást lehoztátok, de hármasra még a lottó is keveset fizet. Lendületben vagytok, jöhet a következő kör és a telitalálat.”

4 – „Bravó! Szép teljesítmény! A tökéletes csapatmunka csak egy hajszálon múlott. Adjatok még egy esélyt a 100%-nak!”

5 – “Fantasztikus csapat vagytok! Ahogy ti vállaltok, azt tanítani kellene. Van kedvetek még egy körben tesztelni ezt a szuperképességeteket?”

4. Bújj a bőrébe – 3-10 fő (együttműködő játék)

Játék célja: Pontok gyűjtése. Mutasd be minél hitelesebben a karaktereket úgy, hogy a bírák rád szavazzanak.

Jolly Joker nem játszik, ezt a 2 lapot vegyétek ki a pakliból.

  • Minden körben minden játékosnak van szerepe. Mindig kettő játékos küzd meg egymással egy VIADAL keretében, mindenki más bíró lesz ebben a körben. Az adott játék annyi körből áll, ahányan játsszátok azt. A páros viadalok miatt, mindenki kétszer fog megküzdeni, figyeljetek rá, hogy mindig mással vívjátok meg az ütközetet.
  • A játékot a legszabálykövetőbb és a legkreatívabb játékos kezdje, ők lesznek az első kör Viadalozói.
  • A két Viadolozó húzzon egy-egy KARAKTER kártyát. Olvassák el a KARAKTER jelmondatát és képzeljék el, milyen típusú, temperamentumú ember lehet, hogyan kommunikálhat, mi lehet neki fontos. Alkossák meg a fejükbe a viselkedési stílust. Hogy még ügyesebbek legyenek, érdemes a KARAKTER lapon szereplő magas értékű adatokat összevetni a KATEGÓRIA kártyák tartalmával.
  • Extra: Ha még profibb játékra törekedtek, mindenképpen olvassátok el a KARAKTERHEZ tartozó KATEGÓRIÁK kibontását is, a kisfüzetben (12. oldaltól) vagy a QR kódon (Kategóriák menüpontban).
  • Amint felkészültek a Viadalozók, a kártyájukat adják át a bíráknak. Akik maximum 2 perc erejéig, szintén értelmezzék a két KARAKTERT.
  • A bírák válasszanak ki egy élethelyzetet az Útmutató füzet 24. oldalán felsorolt listából (vagy itt az oldal végén), és osszák meg a Viadalozókkal. (A 92 KARAKTER, a 13 élethelyzet és a Játékosok egyedi megoldásai végtelen variációt tartalmaznak, ezzel együtt ti is kitalálhattok bármilyen izgalmas vagy viccesen kényelmetlen élethelyzetet.)
  • A Viadalozók, maximum 2 percben játsszák el a szituációt a KARAKTER kártyájuk viselkedésébe bújva. Legyenek minél hitelesebbek, bátran mutassák meg minden kommunikációs jegyét (szavak-mondatok, beszéd stílus, testbeszéd) az általuk megformált KARAKTERNEK.
  • A VIADAL után a bírák egyszerű szavazással, kézfeltartással eldöntik, hogy szerintük melyik Viadalozó nyert. Nem az általános színészi teljesítmény, hanem az adott KARAKTER, minél pontosabb megformálása a cél.
  • Pontozás: A győztes játékos kap 3 pontot. Ha párosan játszotok, előfordulhat, hogy döntetlent szavaznak a bírák. Ez esetben csak 1-1 pont jár a Viadalozóknak.
  • Az nyeri a játékot, akinek több pontja lesz a teljes kör végén. Döntetlen esetén, ha bátor vagy, kihívhatod egy végső, mindent eldöntő ütközetre a legnagyobb ellenfeled.

A dinamikus és olykor vicces játék végén (akár körönként is) nyugodtan beszélgessetek egy jót. Azonosítsátok be a karaktereket, fedezzétek fel benne önmagatokat, melyik viselkedés illik inkább rátok. Fedezzetek fel hasonlóságokat a játék KARAKTEREK és az ismerőseitek között. Bátran „elemezzétek ki” a családot, barátokat, csapattársakat, tanárokat, edzőket vagy kollégákat és főnököket is. Izgalmas felismerésekben lesz részetek!

5. Közös Diadal- 3-10 fő (együttműködő játék)

Játék célja: A szövetségesek találják ki milyen karaktert játszol el. Vigyázz, hitelesnek kell lenned, Diadalt csak igazi csapatmunkával érhettek el.

Jolly Joker nem játszik, ezt a 2 lapot vegyétek ki a pakliból.

  • Minden körben minden játékosnak van szerepe. Mindig kettő játékos küzd meg egymással egy VIADAL keretében, mindenki más szövetséges lesz ebben a körben. Az adott játék annyi körből áll, ahányan játsszátok azt. A páros viadalok miatt, mindenki kétszer fog megküzdeni, figyeljetek rá, hogy mindig mással vívjátok meg az ütközetet.
  • A játékot a leghangosabb és a leghalkabb játékos kezdje, ők lesznek az első kör Viadalozói.
  • A két Viadolozó húzzon egy-egy KARAKTER kártyát. Olvassák el a KARAKTER jelmondatát és képzeljék el, milyen típusú, temperamentumú ember lehet, hogyan kommunikálhat, mi lehet jellemző a viselkedésére, stb. Alkossák meg a fejükbe a viselkedési stílust. Hogy még ügyesebbek legyenek, érdemes a KARAKTER lapon szereplő magas értékű adatokat összevetni a KATEGÓRIA kártyákon szereplő segítő tartalommal.
  • A szövetségesek eközben az ÉRTELMEZŐLAP és az egyes KATEGÓRIA kártyák segítségével tudnak rákészülni a feladatra.
  • Ha még profibb játékra törekedtek, mindenképpen olvassátok el a KARAKTERHEZ tartozó KATEGÓRIÁK kibontását is a 12. oldaltól vagy a QR kód alatt található weboldalon (Kategóriák menüpont alatt).
  • Amint felkészültek a Viadalozók, lefordítva tegyék az asztalra a kártyájukat, úgy hogy a szövetségesek nem láthatják azokat.
  • A Viadalozók válasszanak ki egy élethelyzetet a 24. oldalon felsorolt listából (vagy itt az oldal alján), és ezt osszák meg a szövetségesekkel. (A 92 KARAKTER, a 13 élethelyzet és a Játékosok egyedi megoldásai végtelen variációt tartalmaznak, ezzel együtt ti is kitalálhattok bármilyen izgalmas vagy épp viccesen kényelmetlen élethelyzetet.)
  • A Viadalozók, max 2 percben játsszák el a szituációt a KARAKTER kártyájuk viselkedésébe bújva. Legyenek minél hitelesebbek, bátran hozzák minden kommunikációs jegyét (szavak-mondatok, beszéd stílus, testbeszéd) az általuk megformált KARAKTERNEK.
  • A VIADAL után a szövetségesek konzultáljanak és a látottak, hallottak alapján vitassák meg, érveljenek és tippeljenek, hogy mi lehet az eljátszott 2 KARAKTER vezetékneve. Konszenzusra törekedjenek, két közösen elfogadott tippet mondjanak. Akkor lesz a játékból DIADAL, ha a Viadalozók hitelesen játszottak és a szövetségesek kitalálták azt.
  • Pontozás: Találat esetén a Viadalozó 3 pontot, a közönség összes tagja is 1-1 pontot kap. Rossz tipp esetén senkinek nem jár pont.
  • Az nyeri a játékot, akinek több pontja lesz a teljes kör végén. Döntetlen esetén, ha bátor vagy, kihívhatod egy végső, mindent eldöntő ütközetre a legnagyobb ellenfeled.

6. Ti játékotok – ? fő (? játék)

Játék célja: ?

A Temperamentumok Viadala rengeteg játéklehetőséget rejt magába. Hisszük, hogy a legfantasztikusabb játék ötletek a játék közben születnek. Bátran ötleteljetek, hogy milyen kreatív, vicces játékot lehet még játszani az életből vett sokszínű karakterekkel. Ha ti is kitaláltok ilyet, osszátok meg velünk a kapcsolat@temperare.hu címen.

 

Élethelyzetek a szituációs játékokhoz

  1. Izgatottan érkeztél egy első randira, de randipartnered 20 perc késéssel érkezik, ezért lekéstétek az általad szervezett meglepetés programot, amit előre kifizettél.
  2. Friss házasként ott álltok a repülőtéren az ablaknál, ahol néztek egy gépet, amint pont felszáll. A ti gépetek az, ezzel mentetek volna a nászútra, amit a te hibádból késtetek le.
  3. Ott ülsz egy fontos szóbeli vizsgán a tanárral szemben, de egyáltalán nem készültél.
  4. A legjobb barátoddal izgatottan vártok egy tombolasorsolást. A te nevedet olvassák fel, nyertél egy utazást a Kanári-szigetekre. A repülő holnap indul.
  5. Most tudtad meg, hogy te nyerted meg a következő családi esemény szervezését, ami jövő szombaton lesz és 25 fő vesz részt.
  6. Bár gondosan mindent kitaláltál már, a baráti társaságod mégis máshova szeretne menni nyaralni, mint te. Ezt a hírt az egyik cimborád közli veled.
  7. Sajnos az utolsó pillanatban a szilveszteri buli helyszíne ugrott. A többiek lelkesen fogadták a párod felajánlását, így idén nálatok lesz a buli. Ma december 30-a vasárnap van.
  8. Párod közeli családtagjának esküvőjére mentek, amikor defektet kaptok. Már eddig is necces volt, hogy időben odaértek-e.
  9. Egy fontos prezentációd/bemutatód van, a helyszínen ott áll előtted a cég IT vezetője és közli, hogy a laptopod nem kompatibilis a projektorral, ezért nem tudsz kivetíteni.
  10. Döntőt játszik a kedvenc csapatod, aminek minden mozzanatát lelkesen követed, ott vagy minden meccsen. Most is ott állsz a kapuban a beengedő sráccal szemben, de a bérletedet nem találod.
  11. Békésen hallgatod a zenét a villamoson, amikor valaki megérinti a vállad. Az ellenőr az, és a jegyedet kéri. Mivel neked nincs érvényes jegyed/bérleted, felszólít, hogy szállj le.
  12. Állásinterjúra/felvételire mész, de még van 20 perced, ezért beugrasz előtte egy kávéra. A felszolgáló megbotlik és rád borítja a tálcát, te úszol a kávéban.
  13. Nyaralni mentek a horvát tengerpartra és a határ előtt mindenki előveszi a személyi igazolványát/útlevelét. Vagyis a te kivételeddel mindenki. Mindjárt odaértek, de a te fényképes igazolványod sehol.

Legyetek kreatívak és leleményesek, ti is találjatok ki vicces és izgalmas élethelyzeteket a játékhoz, hogy még érdekesebb legyen!