Workforce
Milyen képességekkel legyenek felvértezve a jövÅ‘ munkavállalói? – Hogyan erÅ‘sÃtheti, vagy gyengÃtheti mindezt az egyének viselkedési stÃlusa?
2017-09-19 Bujáki Ildikó , Stratégiai tanácsadó és konzulens – Marketing, vállalati kommunikáció és employer branding
A technológia és a digitalizáció számos fantasztikus újdonságot hoz a hétköznapi életünkbe. A világ nemcsak sokkal kényelmesebb és fejlettebb lesz körülöttünk, de folyamatosan változik a fizikai környezetünk. A mesterséges intelligencia megjelenik az otthonunkban, sÅ‘t a “második otthonunkban”, vagyis a munkahelyünkön is. A harmadik ipari forradalom hatására új iparágak jönnek létre, automatizált folyamatok modernizálják a termelést, a gyártást, a különbözÅ‘ szolgáltatásokat és ennek köszönhetÅ‘en a munkaerÅ‘piacot is fenekestÅ‘l felforgatják. Manapság már a munkahelyi feladataink ellátása során is számos okoseszközt, szoftvereket, applikációkat használunk és interaktÃv, online platformokon kommunikálunk.
Mind a munkáltatóknak, mind pedig a munkavállalóknak fel kell készülniük az ún. diszruptÃv (“felforgató”) technológiák hatásaira és szembesülniük kell azzal a ténnyel, hogy nem csak a munkavégzés módja változik, de bizonyos munkakörök teljesen megszűnnek, – hiszen gépek fognak elvégezni helyettünk feladatokat – számos folyamat automatizálttá válik, egyes tevékenységek pedig átalakulnak. Ugyanakkor az a nagyszerű hÃr, hogy az innováció következményeként új munkaakörök és szakmák jönnek létre, hiszen az ember továbbra is a legnagyobb érték marad!
De vajon milyen képességekkel kell rendelkeznie az iskolapadot koptató diákoknak ahhoz, hogy a jövÅ‘ piacképes és sikeres munkaerejévé válhassanak? Dr. Tony Wagner, a Harward Egyetem professzora (aki az egyik legnagyobb szaktekintély és kutató ebben a témában) összefoglalta azt a “7 kulcsfontosságú képességet és gondolkodásmódot“, amely elengedhetetlen lesz számukra a jövÅ‘ben.
Melyek azok a nélkülözhetetlen képességek, amelyet az üzleti döntéshozók és a vállaltok vezetÅ‘i elvárnak a jövÅ‘beni munkaerÅ‘tÅ‘l (“future workforce)?
1.) Kritikai gondolkodásmód és problémamegoldás – Az a leglényegesebb, hogy igazán jó kérdéseket tudjanak feltenni. Jó elemzÅ‘képesség szükséges, meg kell kérdÅ‘jelezi bizonyos dolgok létjogosultságát és tesztelni kell a feltételezéseket.
2.) Kapcsolati hálón belüli együttműködési készség és csapatmunka , valamint a befolyásolási képességeken alapuló kollaboráció, nem pedig diktatórikus vezetÅ‘i stÃlus.
3.) Agilitás és alkalmazkodási képességek – A gyorsan változó vállalti működés és struktúra nagyfokú alkalmazkodási képességet kÃván meg, amely sokszor a technikai tudásnál is fontosabb.
4.) KezdeményezÅ‘képesség és vállalkozó szellem (“entrepreneurial spirit”) – Olyan önállóan gondolkodó és cselekvÅ‘ emberekre van szükség, akik kreatÃvitásukkal és innovatÃv hozzáállásukkal a jeletÅ‘sebb problémákat is képesek megoldani és kezdeményezÅ‘ek.
5.) Hatékony szóbeli és Ãrásbeli kommunikációs képességek.
6.) Hatékony információgyűjtés és elemzés.
7.) KÃváncsiság és képzelÅ‘erÅ‘.
Egy eredményorientált vezetÅ‘ milyen szempontok figyelembe vételével tudja a megfelelÅ‘ pozÃcióra a megfelelÅ‘ embert megtalálni vagy kiválasztani?
Miként tudja úgy összehangolni a csapatát, hogy az egyének képességeinek kiaknázásával, de a sajátos viselkedési jellemzÅ‘ik összehangolásával kovácsoljon ütÅ‘képes team-et? Hiszen nem csak a szakértelem és a tárgyi, vagy technológiai tudás fontos. Az eltérÅ‘ temperamentumú munkatársak szakmai képességeit éppúgy gyengÃtheti, mint ahogy erÅ‘sÃtheti is egyéni viselkedésük, tehát az eredményesség érdekében egy stratégiai szemléletű vezetÅ‘nek nagyon érdemes az alábbi szempontokat végiggondolnia.
Mindezt az alábbiakban a DISC módszertan segÃtségével mutatom be.